Odbywający się co dwa lata kongres jest organizowany przez FIDEM, czyli międzynarodowe stowarzyszenie zrzeszające twórców medali oraz ludzi związanych z branżą medalierską – historyków sztuki, dystrybutorów medali, przedstawicieli domów aukcyjnych oraz mennic.
Wystawa prac współczesnych medalierów
W tym roku wystawa zatytułowana „Nasze korzenie, nasze mity” prezentowała prace artystów z niemal 30 krajów, wśród nich medale polskich artystów: Stanisława Biernata, Stanisława Cukra, Magdaleny Dobruckiej, Marka Fiuka, Majida Jammoula, Hanny Jelonek, Stanisława Kośmińskiego, Bronisława Krzysztofa, Krzysztofa Krzysztofa Pawła Łęskiego, Alicji Majewskiej, Aleksandry Mazurkiewicz, Sebastiana Mikołajczyka, Krzysztofa Nitscha i Ewy Olszewskiej-Borys.
Sławomir Biernat "David Lynch"
Ewa Olszewska-Borys, Nicolas Salagnac "Camille Claudel i Auguste Rodin"
Głównym celem wystawy jest pokazanie najciekawszych medali, które powstały w ciągu ostatnich kilku lat. Zależało nam, by zaintrygować odwiedzających, pokazać różnorodność pomysłów i idei, które artyści potrafią zawrzeć w tak zwięzłej formie – mówi Philip Attwood, prezes FIDEM – Drugim celem jest zastanowienie się nad wspólnymi korzeniami naszej cywilizacji.
Różnorodność form i treści
Na wystawie mieliśmy okazję zobaczyć medale w różnych kształtach i formach, przygotowane z rozmaitych materiałów i w zróżnicowanych technikach. Wiele z nich nawiązuje do klasycznej formy okrągłego lub owalnego krążka, inne można nazwać małymi rzeźbami. Wszystkie te medale mają jedną cechę wspólną – są bez wątpienia pięknymi przedmiotami.
Silvia Fux "LebeLiebeLache"
Bardzo różnorodna była również tematyka wystawianych medali. Mieliśmy okazję zobaczyć między innymi prace ukazujące wybitne osoby, historyczne wydarzenia, zjawiska przyrodnicze, medale wyrażające stosunek artystów do współczesnego świata i zadające pytania o jego kondycję. Były też prace abstrakcyjne, skupione na wywołaniu wrażeń estetycznych.
Wystawa potwierdziła, że polska szkoła medalierska należy do światowej czołówki i tak też jest postrzegana przez ekspertów i współczesnych medalierów obecnych na kongresie – mówi Szymon Majewski ze Skarbnicy Narodowej.
Różnorodność krajów znajduje odzwierciedlenie w medalach, które otwierają różne perspektywy na aktualne i ponadczasowe tematy – czytamy na stronie organizatorów kongresu.
Joaquin Jimenez "Odbudowa katedry Notre Dame"
Wykłady poświęcone sztuce medalierskiej
W trakcie kongresu odbywały się również warsztaty medalierskie oraz wykłady dotyczące między innymi historii medalierstwa, motywów obiegowych w sztuce, współczesnych dokonań medalierów, technik projektowania i bicia medali.
Polskę reprezentowały dr Agnieszka Smołucha-Sładkowska z wykładem „Uroburos – doskonały motyw medalierski. Zmiany znaczenia” oraz prof. Hanna Jelonek, która prowadziła jeden z paneli.
Uczestnicy kongresu oraz publiczność mieli okazję zobaczyć również bogate zbiory Monachijskiego Gabinetu Numizmatycznego (Staatliche Münzsammlung München) oraz wystawę „Rezonanse”, prezentującą współczesne niemieckie medalierstwo w kontekście historycznych medali.
Medale ze zbiorów Monachijskiego Gabinetu Numizmatycznego
Co to jest FIDEM?
FIDEM (Fédération Internationale de la Médaille d'Art) to międzynarodowe stowarzyszenie medalierów i osób związanych z branża medalierską. Jego celem jest promowanie i popularyzowanie sztuki medalierskiej poprzez zwiększanie świadomości na temat sztuki, historii i technologii medalierstwa. Organizacja została założona w 1937 roku. Dziś działa w ponad 40 krajach na całym świecie.
Organizatorzy Kongresu FIDEM
Wydarzenie jest organizowane przez Staatliche Münzsammlung München pod kierownictwem FIDEM i jej prezesa Philipa Attwooda, byłego dyrektora British Museum w Londynie. Honorowy patronat nad wydarzeniem objął Jego Królewska Wysokość Książę Franciszek Bawarski.
Medalierzy w czasie targów medali
Zdobywca tegorocznego GRAND PRIX - Jim Licaretz (USA), "Autoritratto di Fantasia"