Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej

Argentino de oro ( 5 peso)

Argentino de oro ( 5 peso)

Twoja ocena będzie pierwsza!

0
  • Cenne złoto 900/1000
  • Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej
  • Moneta symbolizująca wolność i bogactwo
Pojedynczy produkt Wyprzedany!

Na awersie przedstawiono wizerunek Wolności – głowę kobiety w czapce frygijskiej. Postać uosabia wolność osobistą, polityczna i finansową. Projekt wykonał jeden z najlepszych francuskich grawerów wszechczasów - Eugène-André Oudiné. Pod wizerunkiem mistrz z Paryża umieścił swój podpis, świadomy faktu, że tworzy dzieło życia

Napis w otoku głosi: ” LIBERTAD * 5 PESOS * UN ARGENTINO * 9 Dos FINO” – „WOLNOŚĆ, 5 PESO, ARGENTYNA, próba 9/10.”

W centrum rewersu znajduje się herb Republiki Argentyńskiej, wsparty na armatach, otoczony flagami 14 prowincji, z których składał się kraj w okresie emisji monety. W tarczy herbowej dłonie w geście zgody i powitania oraz czapka frygijska, ukoronowane tarczą słoneczną.

Napis w otoku: „REPUBLICA ARGENTINA” i rok emisji.

Chociaż motywy dotyczą dalekiej Argentyny, wykonane są z elegancją charakterystyczna dla francuskiego mennictwa.

Bijąc monetę zadbano o najdrobniejsze detale. Na jej brzegu znajduje się napis dzielony gwiazdami: ” IGUALDAD * ANTE * LA * LEY * ***” – „RÓWNOŚĆ WOBEC PRAWA”.

Emitent:
Argentyna
Nominał:
Argentino de oro (5 pesos )
Lata emisji:
1881-1896
Stan zachowania:
znakomity
Metal:
złoto 900/1000
Masa:
8 g
Średnica:
22 mm

Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej

Fascynująca historia mennicza

Eugène-André Oudiné był jednym z największych francuskich medalierów w historii.
W latach 70 XIX wieku zaprojektował serię srebrnych monet z wyobrażeniem rzymskiej bogini urodzaju Ceres.

Nosiły nominały 1,2 oraz 5 franków. Ponieważ monety były w codziennym obiegu, wyobrażenie bogini kształtowało gust całego pokolenia osób odwiedzających Paryż.

Eugène-André zyskał dalszy rozgłos, projektując grobowiec Napoleona Bonaparte w paryskim Pałacu Inwalidów.

Dzieło swojego życia francuski medalier zrealizował jednak dopiero za oceanem, w dalekiej Argentynie. Doceniając mistrzostwo jego stylu, rząd tego kraju powierzył mu zaprojektowanie narodowej złotej monety. Miała ona stać się narzędziem rozwoju handlu zagranicznego. Francuski styl i elegancja miały skutecznie promować Argentynę na świecie.

Mistrz znad Sekwany umieścił na tej złotej wizytówce Argentyny wyobrażenie kobiety w czapce frygijskiej. Od czasów rzymskich nakrycie głowy tego rodzaju było synonimem wolności. Niewolnicy dostawali ją w momencie wyzwolenia i nosili z dumą. W czasie rewolucji francuskiej stała się symbolem odrzucenia starego porządku.

Eugène-André Oudiné wspiął się na wyżyny swojej sztuki, dopracował każdy detal monety, nadając jej wyjątkowe piękno.

Pod koniec XIX wieku Argentyna weszła w okres szybkiego rozwoju gospodarczego, który sprawił, że znalazła się w czołówce najbogatszych krajów świata.

Jednym z fundamentów sukcesu była właśnie złota moneta zaprojektowana przez Eugène-André Oudiné. Pozwalała prowadzić skutecznie handel zagraniczny na całym świecie.

W latach 1890 - 1930 Buenos Aires przeszło gruntowną przebudowę. Z cichego kolonialnego miasteczka zmienił się w rozległą metropolię. Miasto wypełniły setki wyszukanych pałaców parków i ogrodów.

W tamtych czasach bogaci Argentyńczycy często podróżowali po Europie. Przyciągał ich szczególnie Paryż. Swoimi eleganckimi strojami i zasobnymi portfelami budzili zazdrość rodowitych francuzów. Widząc jak goście zza oceanu, lekką ręką wydają ogromne sumy, Paryżanie ukuli wyrażenie "riche comme un argentin”, czyli "bogaty, jak Argentyńczyk". Właśnie w tym okresie pojawiła się w Europie moda na argentyński taniec narodowy – Tango.

Paryż dał Argentynie narodową złotą monetę, a Buenos Aires dało Paryżowi Tango.

Na awersie przedstawiono wizerunek Wolności – głowę kobiety w czapce frygijskiej. Postać uosabia wolność osobistą, polityczna i finansową. Projekt wykonał jeden z najlepszych francuskich grawerów wszechczasów - Eugène-André Oudiné. Pod wizerunkiem mistrz z Paryża umieścił swój podpis, świadomy faktu, że tworzy dzieło życia

Napis w otoku głosi: ” LIBERTAD * 5 PESOS * UN ARGENTINO * 9 Dos FINO” – „WOLNOŚĆ, 5 PESO, ARGENTYNA, próba 9/10.”

W centrum rewersu znajduje się herb Republiki Argentyńskiej, wsparty na armatach, otoczony flagami 14 prowincji, z których składał się kraj w okresie emisji monety. W tarczy herbowej dłonie w geście zgody i powitania oraz czapka frygijska, ukoronowane tarczą słoneczną.

Napis w otoku: „REPUBLICA ARGENTINA” i rok emisji.

Chociaż motywy dotyczą dalekiej Argentyny, wykonane są z elegancją charakterystyczna dla francuskiego mennictwa.

Bijąc monetę zadbano o najdrobniejsze detale. Na jej brzegu znajduje się napis dzielony gwiazdami: ” IGUALDAD * ANTE * LA * LEY * ***” – „RÓWNOŚĆ WOBEC PRAWA”.

Powiadom mnie, gdy będzie dostępny.
Specyfikacja
Emitent:
Argentyna
Nominał:
Argentino de oro (5 pesos )
Lata emisji:
1881-1896
Stan zachowania:
znakomity
Metal:
złoto 900/1000
Masa:
8 g
Średnica:
22 mm

Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej

Fascynująca historia mennicza

Eugène-André Oudiné był jednym z największych francuskich medalierów w historii.
W latach 70 XIX wieku zaprojektował serię srebrnych monet z wyobrażeniem rzymskiej bogini urodzaju Ceres.

Nosiły nominały 1,2 oraz 5 franków. Ponieważ monety były w codziennym obiegu, wyobrażenie bogini kształtowało gust całego pokolenia osób odwiedzających Paryż.

Eugène-André zyskał dalszy rozgłos, projektując grobowiec Napoleona Bonaparte w paryskim Pałacu Inwalidów.

Dzieło swojego życia francuski medalier zrealizował jednak dopiero za oceanem, w dalekiej Argentynie. Doceniając mistrzostwo jego stylu, rząd tego kraju powierzył mu zaprojektowanie narodowej złotej monety. Miała ona stać się narzędziem rozwoju handlu zagranicznego. Francuski styl i elegancja miały skutecznie promować Argentynę na świecie.

Mistrz znad Sekwany umieścił na tej złotej wizytówce Argentyny wyobrażenie kobiety w czapce frygijskiej. Od czasów rzymskich nakrycie głowy tego rodzaju było synonimem wolności. Niewolnicy dostawali ją w momencie wyzwolenia i nosili z dumą. W czasie rewolucji francuskiej stała się symbolem odrzucenia starego porządku.

Eugène-André Oudiné wspiął się na wyżyny swojej sztuki, dopracował każdy detal monety, nadając jej wyjątkowe piękno.

Pod koniec XIX wieku Argentyna weszła w okres szybkiego rozwoju gospodarczego, który sprawił, że znalazła się w czołówce najbogatszych krajów świata.

Jednym z fundamentów sukcesu była właśnie złota moneta zaprojektowana przez Eugène-André Oudiné. Pozwalała prowadzić skutecznie handel zagraniczny na całym świecie.

W latach 1890 - 1930 Buenos Aires przeszło gruntowną przebudowę. Z cichego kolonialnego miasteczka zmienił się w rozległą metropolię. Miasto wypełniły setki wyszukanych pałaców parków i ogrodów.

W tamtych czasach bogaci Argentyńczycy często podróżowali po Europie. Przyciągał ich szczególnie Paryż. Swoimi eleganckimi strojami i zasobnymi portfelami budzili zazdrość rodowitych francuzów. Widząc jak goście zza oceanu, lekką ręką wydają ogromne sumy, Paryżanie ukuli wyrażenie "riche comme un argentin”, czyli "bogaty, jak Argentyńczyk". Właśnie w tym okresie pojawiła się w Europie moda na argentyński taniec narodowy – Tango.

Paryż dał Argentynie narodową złotą monetę, a Buenos Aires dało Paryżowi Tango.