

Argentino de oro ( 5 peso)
- Cenne złoto 900/1000
- Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej
- Moneta symbolizująca wolność i bogactwo
Na awersie przedstawiono wizerunek Wolności – głowę kobiety w czapce frygijskiej. Postać uosabia wolność osobistą, polityczna i finansową. Projekt wykonał jeden z najlepszych francuskich grawerów wszechczasów - Eugène-André Oudiné. Pod wizerunkiem mistrz z Paryża umieścił swój podpis, świadomy faktu, że tworzy dzieło życia.
Napis w otoku głosi: ” LIBERTAD * 5 PESOS * UN ARGENTINO * 9 Dos FINO” – „WOLNOŚĆ, 5 PESO, ARGENTYNA, próba 9/10.”
W centrum rewersu znajduje się herb Republiki Argentyńskiej, wsparty na armatach, otoczony flagami 14 prowincji, z których składał się kraj w okresie emisji monety. W tarczy herbowej dłonie w geście zgody i powitania oraz czapka frygijska, ukoronowane tarczą słoneczną.
Napis w otoku: „REPUBLICA ARGENTINA” i rok emisji.
Chociaż motywy dotyczą dalekiej Argentyny, wykonane są z elegancją charakterystyczna dla francuskiego mennictwa.
Bijąc monetę zadbano o najdrobniejsze detale. Na jej brzegu znajduje się napis dzielony gwiazdami: ” IGUALDAD * ANTE * LA * LEY * ***” – „RÓWNOŚĆ WOBEC PRAWA”.
- Emitent:
- Argentyna
- Nominał:
- Argentino de oro (5 pesos )
- Lata emisji:
- 1881-1896
- Stan zachowania:
- znakomity
- Metal:
- złoto 900/1000
- Masa:
- 8 g
- Średnica:
- 22 mm
Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej
Fascynująca historia mennicza
Eugène-André Oudiné był jednym z największych francuskich medalierów w historii.
W latach 70 XIX wieku zaprojektował serię srebrnych monet z wyobrażeniem rzymskiej bogini urodzaju Ceres.
Nosiły nominały 1,2 oraz 5 franków. Ponieważ monety były w codziennym obiegu, wyobrażenie bogini kształtowało gust całego pokolenia osób odwiedzających Paryż.
Eugène-André zyskał dalszy rozgłos, projektując grobowiec Napoleona Bonaparte w paryskim Pałacu Inwalidów.
Dzieło swojego życia francuski medalier zrealizował jednak dopiero za oceanem, w dalekiej Argentynie. Doceniając mistrzostwo jego stylu, rząd tego kraju powierzył mu zaprojektowanie narodowej złotej monety. Miała ona stać się narzędziem rozwoju handlu zagranicznego. Francuski styl i elegancja miały skutecznie promować Argentynę na świecie.
Mistrz znad Sekwany umieścił na tej złotej wizytówce Argentyny wyobrażenie kobiety w czapce frygijskiej. Od czasów rzymskich nakrycie głowy tego rodzaju było synonimem wolności. Niewolnicy dostawali ją w momencie wyzwolenia i nosili z dumą. W czasie rewolucji francuskiej stała się symbolem odrzucenia starego porządku.
Eugène-André Oudiné wspiął się na wyżyny swojej sztuki, dopracował każdy detal monety, nadając jej wyjątkowe piękno.
Pod koniec XIX wieku Argentyna weszła w okres szybkiego rozwoju gospodarczego, który sprawił, że znalazła się w czołówce najbogatszych krajów świata.
Jednym z fundamentów sukcesu była właśnie złota moneta zaprojektowana przez Eugène-André Oudiné. Pozwalała prowadzić skutecznie handel zagraniczny na całym świecie.
W latach 1890 - 1930 Buenos Aires przeszło gruntowną przebudowę. Z cichego kolonialnego miasteczka zmienił się w rozległą metropolię. Miasto wypełniły setki wyszukanych pałaców parków i ogrodów.
W tamtych czasach bogaci Argentyńczycy często podróżowali po Europie. Przyciągał ich szczególnie Paryż. Swoimi eleganckimi strojami i zasobnymi portfelami budzili zazdrość rodowitych francuzów. Widząc jak goście zza oceanu, lekką ręką wydają ogromne sumy, Paryżanie ukuli wyrażenie "riche comme un argentin”, czyli "bogaty, jak Argentyńczyk". Właśnie w tym okresie pojawiła się w Europie moda na argentyński taniec narodowy – Tango.
Paryż dał Argentynie narodową złotą monetę, a Buenos Aires dało Paryżowi Tango.
Na awersie przedstawiono wizerunek Wolności – głowę kobiety w czapce frygijskiej. Postać uosabia wolność osobistą, polityczna i finansową. Projekt wykonał jeden z najlepszych francuskich grawerów wszechczasów - Eugène-André Oudiné. Pod wizerunkiem mistrz z Paryża umieścił swój podpis, świadomy faktu, że tworzy dzieło życia.
Napis w otoku głosi: ” LIBERTAD * 5 PESOS * UN ARGENTINO * 9 Dos FINO” – „WOLNOŚĆ, 5 PESO, ARGENTYNA, próba 9/10.”
W centrum rewersu znajduje się herb Republiki Argentyńskiej, wsparty na armatach, otoczony flagami 14 prowincji, z których składał się kraj w okresie emisji monety. W tarczy herbowej dłonie w geście zgody i powitania oraz czapka frygijska, ukoronowane tarczą słoneczną.
Napis w otoku: „REPUBLICA ARGENTINA” i rok emisji.
Chociaż motywy dotyczą dalekiej Argentyny, wykonane są z elegancją charakterystyczna dla francuskiego mennictwa.
Bijąc monetę zadbano o najdrobniejsze detale. Na jej brzegu znajduje się napis dzielony gwiazdami: ” IGUALDAD * ANTE * LA * LEY * ***” – „RÓWNOŚĆ WOBEC PRAWA”.
Specyfikacja
- Emitent:
- Argentyna
- Nominał:
- Argentino de oro (5 pesos )
- Lata emisji:
- 1881-1896
- Stan zachowania:
- znakomity
- Metal:
- złoto 900/1000
- Masa:
- 8 g
- Średnica:
- 22 mm
Arcydzieło francuskiej sztuki menniczej wybite w Ameryce Południowej
Fascynująca historia mennicza
Eugène-André Oudiné był jednym z największych francuskich medalierów w historii.
W latach 70 XIX wieku zaprojektował serię srebrnych monet z wyobrażeniem rzymskiej bogini urodzaju Ceres.
Nosiły nominały 1,2 oraz 5 franków. Ponieważ monety były w codziennym obiegu, wyobrażenie bogini kształtowało gust całego pokolenia osób odwiedzających Paryż.
Eugène-André zyskał dalszy rozgłos, projektując grobowiec Napoleona Bonaparte w paryskim Pałacu Inwalidów.
Dzieło swojego życia francuski medalier zrealizował jednak dopiero za oceanem, w dalekiej Argentynie. Doceniając mistrzostwo jego stylu, rząd tego kraju powierzył mu zaprojektowanie narodowej złotej monety. Miała ona stać się narzędziem rozwoju handlu zagranicznego. Francuski styl i elegancja miały skutecznie promować Argentynę na świecie.
Mistrz znad Sekwany umieścił na tej złotej wizytówce Argentyny wyobrażenie kobiety w czapce frygijskiej. Od czasów rzymskich nakrycie głowy tego rodzaju było synonimem wolności. Niewolnicy dostawali ją w momencie wyzwolenia i nosili z dumą. W czasie rewolucji francuskiej stała się symbolem odrzucenia starego porządku.
Eugène-André Oudiné wspiął się na wyżyny swojej sztuki, dopracował każdy detal monety, nadając jej wyjątkowe piękno.
Pod koniec XIX wieku Argentyna weszła w okres szybkiego rozwoju gospodarczego, który sprawił, że znalazła się w czołówce najbogatszych krajów świata.
Jednym z fundamentów sukcesu była właśnie złota moneta zaprojektowana przez Eugène-André Oudiné. Pozwalała prowadzić skutecznie handel zagraniczny na całym świecie.
W latach 1890 - 1930 Buenos Aires przeszło gruntowną przebudowę. Z cichego kolonialnego miasteczka zmienił się w rozległą metropolię. Miasto wypełniły setki wyszukanych pałaców parków i ogrodów.
W tamtych czasach bogaci Argentyńczycy często podróżowali po Europie. Przyciągał ich szczególnie Paryż. Swoimi eleganckimi strojami i zasobnymi portfelami budzili zazdrość rodowitych francuzów. Widząc jak goście zza oceanu, lekką ręką wydają ogromne sumy, Paryżanie ukuli wyrażenie "riche comme un argentin”, czyli "bogaty, jak Argentyńczyk". Właśnie w tym okresie pojawiła się w Europie moda na argentyński taniec narodowy – Tango.
Paryż dał Argentynie narodową złotą monetę, a Buenos Aires dało Paryżowi Tango.