100 dukatów Zygmunta III Wazy - najdroższa polska moneta w historii!

100 duktów Zygmunta III Wazy z 1621 r. jest najcenniejszą polską monetą. W styczniu 2018 r. na aukcji w USA anonimowy kolekcjoner kupił numizmat za astronomiczną kwotę 2,16 mln dolarów

Oryginalna moneta to prawdziwy biały kruk wśród numizmatów. Moneta ta jest uważana za jedną z najlepszych pod względem artystycznym i najbardziej wartościowych na świecie. Należy do największych rarytasów numizmatycznych świata - to obecnie najdroższa moneta Europy kontynentalnej i top 10 najdroższych monet świata. 

Jest niezwykle rzadka, bo służyła głównie jako podarunek króla dla ważnych osób. Wybito jej zaledwie kilka sztuk.
Jej projektantem był jeden z najwybitniejszych europejskich medalierów, Szwajcar Samuel Ammon.

Prawdopodobną okazją do emisji 100 duktów Zygmunta III Wazy było uczczenie polskiego zwycięstwa pod Chocimiem nad Turkami (1621 r.), ukazanie potęgi Rzeczpospolitej i majestatu polskiego króla, jako obrońcy chrześcijaństwa.

Skarbnica Narodowa oferuje replikę słynnej studukatówki Zygmunta III Wazy w najwyższej jakości menniczej uszlachetnioną czystym złotem 999/1000! Dziś można ją nabyć w korzystnej cenie 139 zł +12,95 zł koszty pakowania i przesyłki. „100 dukatów Zygmunta III Wazy” rozpoczyna prestiżową serię sześciu replik z kolekcji Epoka Wazów. Fascynujące mennictwo I RP”.


Opis awersu i rewersu studukatówki z 1621 r.

Awers: Popiersie Zygmunta III Wazy. Dokoła napis: SIGISMVNDVS III D G POLONIAE ET SVECIAE REX – Zygmunt III z Bożej łaski król Polski i Szwecji 

Rewers: Ukoronowana, dziewięciopolowa tarcza herbowa oraz dokończenie napisu: MAGNVS DVX LIT VAN RUSS MAS SAM LIVON ZC - wielki książę litewski, ruski, mazowiecki, żmudzki, inflancki

Specyfikacja
Stan zachowania:
menniczy
Stempel:
lustrzany
Metal:
miedzionikiel
Masa:
26 g
Średnica:
40 mm
Platerowanie:
czyste złoto 999/1000 lub czyste srebro 999/1000 (w zależności od repliki)

Epoka Wazów - fascynujący okres bogatego mennictwa Polski królewskiej!

„100 dukatów Zygmunta III Wazy” rozpoczyna prestiżową serię sześciu replik z kolekcji Epoka Wazów. Fascynujące mennictwo I RP”. Emisje te, uszlachetnione czystym złotem lub czystym srebrem, przywołują wspaniałe świadectwo polskiego renesansu i baroku.

Są one starannie dobranym przekrojem przez niezwykle bogaty okres rozwoju polskiego pieniądza,
sztuki menniczej, gdy celem mincerzy i wybitnych artystów-medalierów było olśnienie widza bogactwem szczegółów uwiecznionym na unikalnych emisjach dynastii Wazów.

Odwzorowując oryginały, każda z emisji została uszlachetniona drogocennym kruszcem – czystym złotem lub czystym srebrem (kruszec taki, w jakim była wybita oryginalna moneta). Idealny połysk numizmatów uzyskano dzięki zastosowaniu specjalnie wypolerowanych narzędzi – stempli lustrzanych.


Lista replik z unikalnej kolekcji "Epoka Wazów. Fascynujące mennictwo I RP"

Poniżej znajduje się lista wszystkich sześciu replik wybranych najciekawszych monet okresu Wazów. Wśród nich znajdują się dwie repliki monet Zygmunta III Wazy oraz po dwie repliki monet jego synów: Władysława IV Wazy i Jana Kazimierza Wazy. Wszystkie przywołują wspomnienie polskiego renesansu oraz baroku, a także wielkich zwycięstw skrzydlatej husarii.

100 dukatów, Zygmunt III Waza, mennica bydgoska, 1621 r. 

W dziejach mennictwa polskiego wyjątkowo zapisał się rok 1621. Wtedy to w Bydgoszczy wybito monetę o nominale 100 dukatów, największą jaką kiedykolwiek wyemitowano na ziemiach polskich. Stanowiła rodzaj prezentu. Wyjątkowa elegancja studukatówki to efekt pracy jednego z najwybitniejszych medalierów epoki, Samuela Ammona. Jeden z sześciu istniejących egzemplarzy sprzedano na aukcji w 2018 r. za rekordowe 2,16 mln dolarów.

Brandtalar, Zygmunt III Waza, mennica toruńska, 1630 r.

W 1629 r. wojska szwedzkie wycofały się spod Torunia. Mieszczanie postanowili uczcić ten sukces zlecając Henrykowi Hemowi wykonanie stempli do tzw. brandtalarów. Ta pamiątkowa srebrna moneta przedstawia oblężone płonące miasto w promieniach słońca, na pierwszym planie zaś widoczna jest Wisła, most i pływające statki. Jest to pierwsza znana panorama Torunia oraz najpiękniejsza panorama miejska zaprezentowana na polskiej monecie. 

Dwudukat, Władysław IV Waza, mennica gdańska, 1642 r.

Za panowania Władysława IV wybijano jedne z najładniejszych monet w historii polskiej numizmatyki. Wynikało to z faktu, że ordynacja mennicza z 1627 r. zakazywała emisji drobnej monety. Stąd też grube monety, jak talary lub dukaty, urzekają swym pięknem i starannością wykonania. W 1642 r. Gdańszczanie wybili m.in. obiegowe dwudukaty z panoramą miasta. Król przedstawiony jest na nich w koronie i zbroi z koronkowym kołnierzem oraz Orderem Złotego Runa na piersi.

Talar, Władysław IV Waza, mennica elbląska, 1636 r.

Na szczególną uwagę zasługuje ukazanie postaci króla, tzw. en trois quarts (z fr. w trzech czwartych). Monarchę wyjątkowo przedstawiono na portrecie skosem do patrzącego, w niepełnym profilu, trzyćwierciowo. Wykonanie stempla, na którym widnieje postać trzy czwarte, wymagało bardzo dużych umiejętności rytownika stempla. Na monecie król nie ma korony na głowie, co również jest bardzo rzadko spotykane.

Donatywa, Jan Kazimierz Waza, mennica gdańska, 1650 r.

W czasach Wazów upowszechniło się wybijanie donatyw (z łac. donum – dar). Była to specjalna kategoria numizmatów o cechach zarówno monet (wielokrotność dukata), jak i medali (wysoki poziom artystyczny). Miały charakter upominku wręczanego monarchom w celu uzyskania ich przychylności. W Rzeczpospolitej były wybijane na zlecenie bogatych miast. W 1650 r. mennica w Gdańsku wybiła w prezencie dla króla donatywę trzydukatową autorstwa Jana Höhna starszego.

Talar koronny, Jan Kazimierz Waza, mennica lwowska, 1661 r.

Z 1661 r. pochodzi bezcenny i nieosiągalny talar wybity we Lwowie. Jego jedyny znany egzemplarz znajduje się w Muzeum Narodowym w Warszawie. Sposób przedstawienia popiersia władcy wyraźnie wskazuje na wpływy dojrzałego baroku, którego celem było olśnienie widza bogactwem szczegółów, zdobieniami i przepychem. Zadziwia również znajdujący się na rewersie przepiękny barokowy ukoronowany herb Rzeczpospolitej ze Snopkiem Wazów na tarczy sercowej.

TAK, zamawiam kolekcję platerowanych czystym złotem lub srebrem replik "Epoka Wazów. Fascynujące mennictwo I RP". Pierwszy egzemplarz - platerowaną czystym złotem replikę najdroższej polskiej monety „100 dukatów Zygmunta III Wazy”" otrzymam w cenie 139 zł (+12,95 zł koszt pakowania i przesyłki).  Pozostałe 5 replik będę otrzymywać w ok. miesięcznych odstępach, każdą w cenie 139 zł (łączna cena tych 5 numizmatów to 695 zł). Do każdej dostawy zostanie doliczony koszt pakowania i przesyłki 12,95 zł. 

Płatność za kolejne repliki z kolekcji na podstawie faktury dołączonej do każdej przesyłki. Przysługuje mi prawo do odstąpienia od umowy, tj. prawo do zwrotu numizmatu oraz do otrzymania zwrotu poniesionych kosztów. Kolekcjonowanie mogę przerwać w każdym momencie - wystarczy, że poinformuję o tym Skarbnicę Narodową. 

Zamówienie obejmuje tylko opisaną kolekcję. Dostawa odbędzie się najpóźniej w ciągu 30 dni od daty przyjęcia oferty. Numizmaty zostaną wysłane w stanie menniczym. 

Przysługuje prawo odstąpienia od umowy w terminie 14 dni od momentu odbioru przesyłki. Aby skorzystać z prawa odstąpienia od umowy, należy poinformować o tym Skarbnicę Narodową pisemnie, telefonicznie, e-mailem lub osobiście. Wraz z przesyłką dostarczony zostanie wzór odstąpienia od umowy. 

Zwrotu przesyłki należy dokonać w terminie do 14 dni od dnia odstąpienia od umowy (zwrot na koszt zamawiającego). W przypadku odesłania opłaconego już numizmatu, zwrot pieniędzy zostanie dokonany w ciągu 14 dni. 

Reklamacje można zgłaszać w siedzibie Skarbnicy Narodowej listownie, telefonicznie lub emailem. Procedura rozpatrywania reklamacji znajduje się w Regulaminie sklepu. 

Składając zamówienie oświadczam, że zapoznałem(am) się z Regulaminem sklepu i akceptuję jego postanowienia.